De wereld van animatie kent vele soorten en stijlen zoals: de traditionele 2D tekenanimatie, Hier in de link kun je een voorbeeld bekijken. Je hebt 2D cut- out, 3D, en Stopmotion. Maar je heb nog een andere stijl. En dat is een Whiteboard animatie.
In deze blog gaan wij je stap voor stap uitleggen wat deze stijl precies inhoudt. Wat de voordelen zijn als je deze stijl animatie kiest. En hoe het proces in zijn werk gaat van start tot finish.
Laten we beginnen!
Waar moet ik aan denken bij een Whiteboard animatie?
Een Whiteboard animatie bevat eigenlijk 2 dingen:
Het is een video dat zichzelf als het ware uittekent op een witte achtergrond. Een whiteboard.
Op deze manier loopt de kijker als het ware stap voor stap mee in het verhaal.
Vaak wordt er gebruik gemaakt van een Stop- motion techniek en een timelapse, als het live getekend wordt. Je hebt twee soorten manieren om een Whiteboard animatie te maken: Live hand getekend en Digitaal. Wat zijn precies de verschillen?
Live getekend:
De tekeningen worden met de hand op een whiteboard in realtime uitgetekend. Dit neemt zeker wat meer tijd in beslag, maar dat neemt niet weg dat er mooie resultaten uitkomen. Het geeft namelijk ook een sfeer van personificatie en aandacht aan de video.
Digitaal:
Misschien lukt het niet om een illustrator live aan het werk te zetten, omdat je bijvoorbeeld met een krappe tijd zit. Geen probleem! Zelfs dan hoef je een Whiteboard niet te laten. Dan kun je altijd voor de digitale versie kiezen. De illustrator tekent i.p.v. op een Whiteboard, de afbeelding(en) in een animatieprogramma.
Welke voordelen heeft een Whiteboard animatie?
Als je een Whiteboard animatie wilt laten maken, heb je niet alleen een unieke video.
Deze animatie is ook:
1. Duidelijk: Een Whiteboard animatie heeft als doel om gericht 1 specifiek onderwerp over te brengen aan de kijker. Daardoor blijft het verhaal compact en komt er geen extra informatie tussen die het onnodig ingewikkeld of verwarrend maakt. Een goed voorbeeld van de term:
“What you See is What you Get.”
2. Goed betaalbaar: Een Whiteboard is relatief goedkoper dan als je voor een 3D en een andere uitgebreide 2D animatie gaat. Er wordt gebruik gemaakt van 1 of meerdere stilstaande illustraties die niet worden geanimeerd. Ook worden er minder details gebruikt. Dat is voor ondernemingen met een laag budget interessant.
3. Breed inzetbaar: Je kunt deze animatiesoort overal voor gebruiken. Van Commercials, presentaties en social media, tot lesmatieraal voor in de zorg of onderwijs. Je kunt het zo gek niet bedenken.
4. Prima te Personaliseren: Net als bij andere animaties, is de keuze in stijlen breed. Je kunt er alle kanten mee op en helemaal naar jou smaak personaliseren. Op die manier breng je jouw eigen bedrijfskarakter aan de kijker over.
Een Whiteboard animatie laten maken. Hoe werkt dat?
Ik neem hierbij het voorbeeld van het project voor COOLIT.
COOLIT is een bedrijf die innovatieve herbruikbare cool-packs maakt voor onder andere de behandeling bij blessures, zwellingen en migraine.
Er zijn 3 stappen die wij als maker volgen:
- Concept en verkenning
- Schetsen
- Animeren en bewerking
Concept en verkenning:
Allereerst ga je in gesprek met de klant. Wie is hij of zij? Wat is het product? Wat zijn de belangrijkste informatiepunten?
Ook kijken we welke (huis) stijl iemand al heeft. Denk maar aan kleuren, lettertypes. Maar je kan ook al veel uit foto’s halen die worden gebruikt op hun social media of website.
Daarna is het tijd om op verkenningstocht te gaan.
Welke stijl zou goed passen? Je gaat op zoek naar inspiratie. Niet alleen op het internet, maar ook in tijdschriften of sportbladen.
Schetsen:
Dan ga je beginnen met schetsen.
De klant wilde in dit geval een eenvoudige strakke stijl met niet al teveel kleur. We besloten al snel te gaan voor een strak figuur met minimale details en 1 kleuraccent om de illustraties te laten spreken.
Voordat we daadwerkelijk gaan animeren, is het heel belangrijk het verhaal en de richting van de animatie vast te leggen in een script en storyboard.
Een storyboard is een soort strip waarin je precies ziet wanneer wat gebeurd en wat er per scene door de voice- over wordt verteld.
Op die manier is veel gemakkelijker om aanpassingen snel toe te passen. Dat scheelt tijd en ook onnodig animatiewerk.
Zoals de schetsen en het storyboard hierboven laten zien, waren er eerst twee figuren. Een sporter en een spelend kind. Op die manier konden er twee situaties verteld worden voor het gebruik van de coolpacks.
Na het bespreken van het storyboard, kwamen we erachter dat het verhaal met het spelende kind niet zo relevant was. De klant wilde zich liever meer op het sportgedeelte focussen. Zo’n verandering is dus eenvoudig op te lossen. Stel je voor dat we al geanimeerd hadden….Dan was een gedeelte werk voor niets geweest.
Animeren:
Is het storyboard rond? En het script door de voice- over ingesproken? Super! Dan kunnen we aan de slag met het animeren.
In dit geval ging de klant voor een digitale Whiteboard animatie. Daarvoor hebben wij gebruik gemaakt van After Effects CC.
Hieronder vind je het eindresultaat:
Ook een Whiteboard animatie laten maken? Stuur gerust een mail! Of kijk in onze portfolio voor meer inspiratie.