Een animatie of een infographic? Je wilt uitleg geven over een nieuwe functie of een nieuw product laten zien. Animaties en infographics kun je daarvoor perfect gebruiken.
Maar, welke vorm kies je? En wat past het beste bij mijn verhaal?

Deze vragen kunnen best overweldigend zijn. Zeker als je nog nooit een animatie of infographic hebt laten maken.
Geen probleem. In dit artikel vertellen wij jou stap voor stap wat de verschillen zijn en helpen jou bij het maken van je keuze.

Wat is een animatie en wat is een infographic?

Animaties zijn bewegende video’s. Ze worden gebruikt om een product of  ingewikkelde informatie te verduidelijken.
Een infographic is vaak 1 stilstaand beeld met tekst waarop alle belangrijke onderwerpen helder in 1 oogopslag te zien zijn.

Welke vorm past er bij mijn verhaal?

Dat is wat je eerst moet weten voordat je een keuze kan maken.

Wat hebben ze met elkaar gemeen?

  • Je kan jouw teksten op een interessante manier verduidelijken.
  • Ze zijn online inzetbaar en makkelijk te verspreiden via social media, websites en op presentaties.
  • Verschillende stijlen zijn mogelijk. Ze kunnen helemaal naar jouw idee worden ingevuld waardoor je jouw bedrijfsidentiteit kan laten zien.

Wat zijn de verschillen?

Infographic:

  • Je kunt ze ook offline gebruiken. Denk hierbij aan flyers of als informatie- sheets op muren of op een winkelruit..
  • Minder arbeidsintensief, omdat het vaak 1 afbeelding is.
  • Het is een stilstaand beeld.

Animatie:

  • Online te gebruiken. Denk aan social media, tv, websites of digitale uithangborden.
  • Het is bewegend beeld. Je kan figuren laten lopen.
  • Meer arbeidsintensief, omdat er beweging in gemaakt wordt. Een Gifje is ook een optie.
  • Je kan je verhaal laten inspreken door een voice- over en muziek/ geluid toevoegen.

Conclusie:
Animaties en infographics zijn beide geschikt om jouw verhaal helder te vertellen. Het verschil zit hem in de arbeid en de hoeveelheid afbeeldingen.