Aan de slag met animatie? Zo werkt het!

Een animatie is een perfecte tool om in te zetten voor je marketingstrategie!
Dus, je hebt een idee voor een video. Je wilt ermee aan de slag gaan. Maar ja, hoe begin je? Hoe gaat het in zijn werk? Waar moet ik op letten? En nog belangrijker: Hoeveel kost het om een animatie te maken?

In deze blog nemen we je stap voor stap mee in het proces. Met deze formule kun jij met volle zekerheid met jouw (uitleg) animatie aan de slag!

animaties en illustraties, hoe maak ik een animatie. Hoeveel kost een animatie? Een animatie laten maken

1. Waar is een animatie goed voor?

Een verhaal of boodschap overbrengen aan je doelgroep. Dat is geen makkelijke klus. Want er is vaak zoveel te vertellen. En soms is de informatie erg ingewikkeld. Hoe zorg ik er voor dat mijn verhaal toch opgepakt wordt?

Daar zijn uitleganimaties voor!

  • Ze houden de aandacht vast
  • Jouw verhaal wordt kort en krachtig vertelt
  • Op een unieke manier in jouw stijl
  • Houden het simpel
  • De kijker onthoudt je en je wordt herkent

Daarnaast kun je uitleganimaties perfect toepassen op je sociale media. Zo krijg je meer gratis publiciteit! Video’s behoren tot de meest gedeelde content op de sociale platforms. Zeker als je doelgroep jongeren zijn. Mensen delen jouw animatie, waardoor je steeds bekender wordt. En dat zorgt weer voor een hoge SEO ranking. SEO betekent: Search Engine Optimization. Door goede animatievideo’s te gebruiken wordt je makkelijker gevonden in Google en op YouTube.

Welke soorten animaties zijn er? En welke past het beste bij mij?

Het mooie van animatie is dat er niet 1 stijl bestaat. Je heb keuze uit allerlei soorten vormen:

De animatiesoorten in het kort:

Cartoon/ Mascotte animatiestijl:
Het verhaal wordt via een karakter of mascotte vertelt. Op die manier laat je de persoonlijkheid van jouw merk zien.
Mensen kunnen zich inleven in dat figuur, die een bepaalde situatie aankaart. Wat leidt tot herkenning.

Uitleganimatie:
Deze soort animatie wordt veel gebruikt bij het introduceren en uitleggen van een (nieuw) product of dienst. Je vertelt kort en boeiend je verhaal. Vaak al binnen 1 minuut!

Whiteboard animatie:
Laat complexe informatie, simpel en op een creatieve manier zien. Dat is voor de kijker interessanter dan wanneer je alleen tekst hebt.
Een whiteboard wordt live of digitaal uitgetekend. Doordat een whiteboard animatie uit 1 tekening bestaat, is dit qua geld en tijd heel aantrekkelijk!
Hier lees je meer over het maken van een Whiteboard animatie.

Een voorbeeld van een whiteboard animatie vind je hieronder.


3D animatie:
Wil je meer een visuele indruk geven? Dan is 3D wat voor jou. Hiermee kan je jouw product in verschillende hoeken laten zien. Dit wordt vooral voor technische voorwerpen en gebouwen toegepast.


2D Cut- Out animatie:
Hier worden objecten en/of karakters in stukjes geknipt. Die worden dan in een programma bewogen. Dit is in vergelijking met handgetekende -en 3D animatie veel minder arbeidsintensief en scheelt veel tijd.

Geanimeerde infographic:
Net als bij whiteboards, laat een infographic met 1 illustratie resultaten uit onderzoeken zien. Met behulp van korte teksten, kan de kijker in 1 oogopslag de belangrijkste informatie zien.

Maar je kan deze infographic nog een extra visuele boost geven door beweging. Daardoor:

  • Houdt je de kijker vast
  • Blijft het beter hangen
  • Accenten leggen op belangrijke punten
  • Wordt jouw merk of bedrijf onthouden

Net zoals bij de Whiteboard animatie is deze vorm budgetvriendelijk.

De 3 REGELS bij animatie:

1.  Vertel een verhaal kort en krachtig
Je wilt dat mensen jouw informatie begrijpen. Gebruikt daarom de juiste vertelling.

Een extra tip: Val niet gelijk met de deur in huis. Creëer een situatie. Wat voor problemen los jij op? En hoe?
Daardoor kunnen mensen zich herkennen. En worden ze sneller nieuwsgierig. Houdt een animatie kort en bondig. Vaak is 30 tot 90 seconden al genoeg. Ook gifjes zijn hier perfect voor.

2. Niet teveel mensen in het proces

We hebben het vaak meegemaakt: Dat er teveel mensen betrokken raken tijdens het proces. Iedereen heeft meningen of ideeën, die ze graag toevoegen.
Prima. Maar daardoor kan de animatie juist onduidelijk worden. Natuurlijk kun je alle ideeën en feedback verzamelen. Maar zorg dat er uiteindelijk 1 of 2 mensen zijn die de beoordeling geven.

3. Muziek en geluid
Voor  50% draagt muziek bij
aan het succes van een animatievideo. Het legt nadruk op specifieke aandachtsplekken. Het brengt de animatie tot leven en geeft een mooie afwerking.

Zo! Nu weet je de belangrijkste punten bij het maken van een animatie. Enthousiast geworden voor het maken van animatie? Lees verder. Wij helpen je graag.